MANNEN SOM FORANDRET VERDENSHISTORIEN.

Han var jøde, født i fattige kår. Reiste aldri utenlands. Skrev aldri en bok. La seg ut med jødefolkets leder og ble mistrodd av egen familie. Hans nærmeste venner og medarbeidere var fattige, ulærde fiskere fra Galilea. Han døde som en forbryter.
Likevel er hans navn og gjerning kjent over hele verden. Tusenvis av bøker og utallige filmer handler om han.
                                  Hva er det med denne mannen?

Les mer

Ja, som du ser skriver jeg om Jesus, Guds sønn. Det vi kan vite om han finner vi i Guds bok Bibelen, Vi kan også møte han i de utallige vitnesbyrd fra mennesker til alle tider som har erfart han som frelser og venn.

Jesus ble ikke i graven, men sto opp tredje dagen og det ble klart at hans død var stedfortredende. Der gjorde han opp for alle våre synder. Slik stå det i Boken: For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Bibel

I dag regnes en tredjedel av jordens befolkning som Jesustroende / kristne. Det vil si nesten 2,5 milliarder. Bibelen er oversatt til 3.232. språk. Antall kristne øker med flere tusen hver dag. Vi kan med rette si at Jesus er verdens frelser.

folkemengde-1

 

Gul 4

FASTETID

Dagene før påsken
kalles Fastetid. Tekstene her er hentet fra fasteboken For vår skyld. og handler om Jesu siste dager.

Boken er skrevet av Lars Eritsland, Den kom ut i 1960.HLars Eritsland 2 (2)an var en rikt utrusta bibellærer og forkynner. I mange år var han lærer ved Indremisjonsselskapets bibelskole i Oslo.
Boken har en tekst for hver dag i fastetiden fra fastelavenssøndag til palmesøndag.  Bibeltekstene er fra 1930 oversettelsen.

Slik skriver han om boka:
«De fire evangelistene forteller som bekjent forskjellige trekk fra Jesu lidelsesgang. Men i vår kirkes tekstbok har vi en harmonisering av disse fire beretningene, og det er den som er benyttet her. Må så Gud velsigne denne fasteboken slik at den kan hjelpe oss til mer helhjertet å følge etter i Lammets spor.»

Teksten vil vel være no «gammelmodig» for noen, men jeg tror at du tross dette vil forstå og ha nytte av dem.  God fastetid. God påske

Lilla 1

 

                                 SYNDENS ALVOR
Bibelteksten:
Da kom Jesus med dem til et sted som heter Getsemane, en have, og i den gikk han selv og hans disipler inn. Men Judas, som forrådte han, kjente også stedet, for Jesus samledes ofte dermed sine disipler. Da sa Jesus: Sett dere her, mens Jeg går der bort og ber! Og han tok Peter, Jakob og-Johannes, de to Sebedeus’ sønner, med seg og begynte å bedrøves og engstes, og han sier til dem Min sjel er bedrøvet inntil døden; bli her og våk med meg. Og han slet seg fra dem så langt som et steinkast og falt på kne, med sitt ansikt til jorden, og ba at denne stund måtte gå ham forbi, om det var mulig, og sa: «Abba, Far! Alt er mulig for deg; ta denne kalk fra meg! Dog ikke som jeg vil, men som du vil.  

Angsten
 Getsemane, hva har ikke du vært vitne til. Han begynte å bedrøves og engstes. Det begynte slik. Men bedrøvelsen steg til han var bedrøvet inntil døden, det vil si så bedrøvet at han kunne dø av det. Og samtidig kom angsten, og den steg til dødsangst.
Modigste  
Han, den modigste av alle, skalv av angst, svettet angstens svette til den ble blandet med blod. Hans bønn gikk over i sterkt skrik og nødrop. Hebr. 5, 7. Bedrøvet til døden og så angst for døden! Hvorfor slik sorg og angst?
Han har sett kalken han skal drikke. Den er breddfull av syndens forbannelse.
All synd
AII verdens synd veltes over på hans samvittighet. Derfor bedrøves han inntil døden. Han er gjort ansvarlig for alt sammen. All Guds vrede over verdens synd trekker seg sammen over hans hode. Derfor knuges han til jorden i dødsangst.
Min synd
Min sjel hvorfor tok du det så lett med synden? Stans og se hvor alvorlig Gud tar den.
Du lekte med synden. Han skalv under den i dødsangst. Du fant tidsfordriv i synden. Han svettet blod under den. Du moret deg i synden. Han gråt sårt over den.
Se hva synden har kostet ham for at den ikke skulle ligge over deg gjennom all evighet.

Se til du skremmes av synden. Se til du skammer deg over synden. Se til du løses fra synden og bindes til ham, din gjenløser for tiil og evighet

 

Lilla 1

TIMEN ER KOMMET.

Bibelteksten
Så sto han opp fra bønnen og kom til sine disipler og fant dem sovende au bedrøvelse, og han sa til dem: Dere sover altså og hviler dere! Det er nok; timen er kommet; se, Menneskesønnen overgis i synderes hender; stå opp, la oss gå! Se, han er nær som forråder meg. Be at dere ikke må komme i fristelse!

Kampen
Kampen i Getsemane  er til ende. Guds Sønn har fått svar på sin bønn. Veien er klarlagt. Det er Faderens vilje at han skal drikke den bitre kalken. Nå haster han for å fullføre sitt oppdrag. timen er kommet stå opp, la oss gå!»
Forferdelig
Dette er den forferdeligste timen som tiden har brakt. Det er fristelsens time da alle svikter ham, selv de nærmeste. Det er hatets time, timen som markerer menneskets dypeste fornedrelse og toppen av slektens syndige opprør mot Gud. I denne timen legger mennesket hånd på Gud for og utryddet ham med svik og vold, og får makt til å gjøre det.
Domen
Det er dommens time. Nå krever Gud oppgjør for verdens synd, nå skal det holdes dom. Men som alles synd kom ved ett menneske, så skal nå ett menneske stå til ansvar for alle synder. Han skal betale. Timen er kommet. For en forferdelig time det må ha vært for ham! Men det er også den herligste time på jord for det er frelsens time.
Kjærlighet
Her er Guds lam som tar verdens synd og legger den på seg for å bære den bort.  Det er Guds kjærlighets time.
Fiender
All verdens hat makter ikke å slukke hans kjærlighetsild. Drevet av sin evige kjærlighet til synderen går han sine fiender i møte: «Timen er kommet; se Menneskesønnen overgis i synderes hender; stå opp,
la oss gå.»
Seier
Det er seierens time. Om alle svikter ham, så svikter ikke han dem. Hans trofasthet sto sin prøve. Måtte hver time i mitt liv være viet ham som tok denne timen for meg!

Lilla 1

JUDAS

Bibelteksten
Og straks, mens han ennå talte, se da kom Judas, en av de tolv, og med ham fulgte en stor hop med fakler og lamper, sverd og stokker; han hadde fått med seg vakten og tjenere fra yppersteprestene og fariseerne og gikk foran dem. Men han som forrådte ham, hadde gitt dem et tegn og sagt: Den Jeg kysser, ham er det, grip ham, og før ham sikkert bort!
En av de utvalgte
Så skulle vår Frelser tåle dette også, at en av dem han selv hadde utvalg førte an i kampen mot ham. Judas hadde fått med seg en stor og væpnet hop. Han måtte være trygg for at Jesus ikke skulle slippe vekk. Så utleverte han sin Mester med et kyss!
Prisen
Og deretter gikk han og kasserte inn prisen, tretti sølvpenger. Det var «den verdsattes verdi». For den pris kjøpte man en trell.  Judas: Selve syndens gru og uhygge ligger over dette navnet fordi han bar det. En gang var han kalt til apostel. Men senere måtte Jesus kalle ham en djevel.
Besatt
En gang var han rustet med kraft til å drive Satan ut. Nå var han selv besatt av Satan. En gang en Kristusforkynner. Men nå ble han Kristussvikeren. Hvordan kan da slikt gå for seg? Ja, det er syndens grufulle gåte.
Utestengt
Hva kan ikke synden drive det til i det mennesket som den får rå med! Judas lukket en dag Jesus ute fra sitt hjerte. Den dagen ble han alene med sin synd. Og så gikk det fra nederlag til hykleri, deretter forherdelse og til sist besettelse. Også dette skulle vår Frelser tåle i sin fornedrelse. Men Judas historie er skrevet til advarsel for oss.

 Lilla 1

BUNDET

Bibelteksten
Vakten og den øverste krigshøvedsmannen og jødenes tjenere grep da Jesus og bandt ham, og de førte ham først til Annas; for han var  svigerfar til Kaifas, som var yppersteprest det år. Men det var Kaifas som hadde gitt jødene det råd at det var gagnlig at et menneske døde for folket.

Eneste frie
Se Jesus bundet! Den allmektige blir surret med tau om håndleddene og ført av sted som en forbryter til rettssalen. Allikevel er han den eneste frie som går mellom disse menneskene. De er bundet av frykt og hat og mange begjær.
Bundet av kjærlighet
 Han er bundet av bare ett bånd, og det er hans Kjærlighet til syndere. Hans Kjærlighet gjør at han ikke kan rive seg løs fra denne vrangsnudde slekt. Derfor kan han, den allmektige, bindes og føres som et lam til slaktebenken. Ja, han lar seg frivillig binde med syndens og straffens bånd. Han lar frivillig døden komme med sin lenke.
Sterkest
For sterkere enn døden er hans Kjærlighet og mektigere enn dødsriket er hans rettferdighet. Han skal i sin time sprenge alle bånd og føre fanger ut til frihet.
Løst
Se denne Herrens frigjorte flokk, den som er løst ved hans hånd. Løste fra syndens og selvlivets lenker går de ut med hender som er frigjort til tjeneste for sin neste. Løste fra verdens bedrag bygger de sammen Guds evige rike. Løste fra død og grav går de inn i det evige livet. Og løste fra Guds hellige Vredesdom går de inn til den evige herlighet for å herske sammen med sin frelseskonge på den nye jord!
Ufattelig
 sannhet var det godt for oss at han, den ene, døde for folket. Men at han elsket oss så høyt at han selv syntes dette var godt, det er ufattelig. Gjennom tid og evighet skal han tilbes for det.

Lilla 1

JESUS HÅNES!

 Bibelteksten
Da spyttet de ham i ansiktet og slo ham med knyttet neve; og mennene som holdt ham, kastet et klede over hans ansikt og sa til ham: Spå oss, Messias: Hvem var det som slo deg? Og mange andre-spottord hadde de til ham. Og tjenerne tok imot ham med stokkeslag.

Hån
Det er mange. måter å vise hat og forakt på. En av de aller simpleste er å spytte på et menneske. Det høye råd spyttet Jesus i ansiktet. Og så slo de ham med knyttnever. Vaktmennene drev gjøn med ham og spottet ham. Så ble han overlatt til tjenerne. Og tjenerne tok imot ham med stokkeslag!
Hjerteløshet
Fra øverst til nederst samme hjerteløse fiendeskap. Og det fra en slekt som han hadde forlatt sin himmel for å frelse, og et folk som han bare hadde gjort vel imot. Men han bar det alt sammen tålmodig som et lam.
Måtte nå vår kjærlighet til ham bli enda sterkere enn det hatet han møtte på langfredag.
Våre hjerter
Måtte vi tjene ham mer varmhjertet enn de den gang hjerteløst plaget ham. Måtte vi ære ham høyere enn de den gang vanæret ham dypt. måtte han som den gang ble mottatt med stokkeslag bli mottatt med tilbedelse i vårt hus!
Tusen ganger
Han fortjener å bli tusen ganger mer elsket og æret enn han den gangen ble hatet og vanæret. Men når dette lykkes så dårlig som det ofte gjør, da kommer ofte mismotet sigende inn i sjelen. Og sjelefienden sier: Herren er gått trett av deg!
Se på Jesus
Men da skal vi se på ham som tålmodig har lidt en slik motsigelse av syndere og så skal vi svare: Ja, jeg fortjener nok at han skulle gå trett av meg, og alle andre ville for lenge siden ha skilt seg av med meg hvis jeg hadde sviktet dem som jeg har sviktet ham.
Grenseløs
Men min Frelsers tålmod er uten grense. Det ser jeg av det han led på Langfredag. Derfor vil jeg ikke forakte slik en kjærlighet med å gå bort fra ham og inn i fortvilelsen, men jeg vil tro ham når han sier at han er min Frelser, og jeg vil klynge meg til ham. Og om jeg aldri får det til å takke ham slik som jeg skulle, så skal han iallfall ha meg som sin takk inntil jeg ved hans nåde takker ham med en løst tunge.

 

Lilla 1

DEN FALSKE NØYTRALITET

Bibelteksten:
Da kalte Pilatus yppersteprestene og rådsherrene og folket sammen og sa til dem: Dere har ført denne mann fram for meg som en som for-førerfolket til frafall; og se, jeg har tatt ham i forhør for deres øyne. men jeg har ikke funnet denne mann skyldig i noe av det dere klager på ham for; Herodes heller ikke; for jeg sendte dere til ham; og se, han har ikke gjort noe som fortjener døden. Derfor vil jeg refse ham og så gi ham fri.

 Avgjørelsen
Pilatus hadde en linje som han fulgte i saken mot Jesus: Han ville holde seg nøytral og ikke ta parti for noen. Han gjennomskuet jødenes løgn, men ville ikke slå et slag for sannheten. Mangfoldige ganger bedyret han Jesu uskyld, men han ville ikke ta risikoen ved å gi ham fri. Derfor prøvde han hele tiden å skyve avgjørelsen fra seg og over på andre, først på det høye råd («ta dere og døm ham») så på Herodes, og så på folket (Jesus eller Barabbas)
Sirkelen
Ingen innstilling til Kristus tiltaler et naturlig menneske mer enn den Pilatus prøvde å innta. Ikke imot, ikle med, men nøytral. Men hos Pilatus ser vi også hvor umulig den er i praksis.  Pilatus linje var sirkelens. Han gikk i ring. Igjen og igjen kom han tilbake til utgangspunktet, for valget var ikke til å komme utenom.
Garnet
Men mens han gikk slik i ring utenom avgjørelsen, oppnådde han to ting: han snørte seg fastere og fastere inn i menneskefryktens garn, og han forbrøt seg stadig grovere mot Kristus.
Urealistisk
Du gjør vel aldri som Pilatus? Han har nemlig mange følgesvenner i dag også. Men Pilatus standpunkt er både umandig og urealistisk. Umandig fordi det bunner i frykt for å følge sin samvittighet. Urealistisk fordi det er umulig å stå nøytral overfor Jesus.
Samvittigheten
Han står nemlig ikke nøytral overfor oss, men han angriper vår samvittighet og stiller oss på valg. Derfor er det like umulig å stå nøytral overfor ham som det er å stille seg nøytral til sin samvittighet. Vi må ta standpunkt til ham. Og da har vi bare to muligheter, sier han: «Den som ikke er med meg, er imot meg. Kjære venn! Er du med ham?

Lilla 1

VI VAR OGSÅ MED

 Bibelteksten
Da tok Pilatus Jesus og lot ham hudstryke. Og landshøvdingens stridsmenn tok Jesus med seg inn i gården i borgen og samlet hele vakten omkring ham. Og de kledde ham av og kastet en purpurkappe om ham, og de flettet en krone av torner og satt på hans hode og ham et rør i hans høyere hånd, og de begynte å hilse ham og sa: Vær hilset, du Jødenes konge! Og de tok røret og slo ham i hodet og spyttet på ham og falt på kne og hyllet ham.

Lys i kransen

Menneskelig
Da-frankerkongen Klodvig hørte historien om Jesu lidelse, ble han harm og ropte: Jes skulle vært der, jeg med mine franker!» Det er menneskelig å vende sin harme mot romernes landshøvding – og jødenes prester og fariseere. Men en slik betraktning av Jesu lidelse er i sin dypeste grunn selv fariseisk.
Smertenes mann
Overfor smertens mann må vi alle gjøre bot og knurre mot vår egen synd. Vi var der nemlig egentlig alle sammen, for vår synd var der.

Mitt onde hjerte 
Ja, det var mine synder som slo og såret ham. Mine onde tanker var den dypeste årsak til den forferdelige tornekronen som stakk ham. Mine onde gjerninger var det som slo ham i hodet og hudflettet hans rygg. Mitt onde hjerte var med og korsfestet ham og gjennomboret hans hellige hjerte. Hvorfor henger han der på forbannelsens tre?
Jo, fordi dine synder er der. Jesu lidelse roper til oss: Så alvorlig er synden! Men den sier også til oss: Så grenseløs stor er Guds nåde.
Mitt onde hjerte
Ja, det var mine synder som slo og såret ham. Mine onde tanker var den dypeste årsak til den forferdelige tornekronen som stakk ham. Mine onde gjerninger var det som slo ham i hodet og hudflettet hans rygg. Mitt onde hjerte var med og korsfestet ham og gjennomboret hans hellige hjerte.
Hvorfor henger han der på forbannelsens tre?
Jo, fordi dine synder er der. Jesu lidelse roper til oss: Så alvorlig er synden! Men den sier også til oss: Så grenseløs stor er Guds nåde.

Lilla 1

SE DET MENNESKE!

Bibelteksten
Pilatus gikk da atter ut og sa til Jødene: Se, jeg fører ham ut til dere, for at dere skal vite at jeg ikke finner noen skyld hos ham. Jesus kom da ut og bar tornekronen og purpurkappen. Og han sa til dem: Se det menneske!
Da nå yppersteprestene og tjenerne fikk se ham, ropte de og sa: Korsfest. korsfest! Pilatus sier til dem: Ta dere ham og korsfest ham! For jeg finner ingen skyld hos ham. Jødene svarte ham: Vi har en lov, og etter den lov er han skyldig til å dø fordi han har gjort seg selv til Guds Sønn.

J.Smertenes mann

En gang
Se dette eneste rene skudd på denne syndige slekt, Menneskesønnen, den eneste uten synd og skyld. En gang var mennesket rent og  syndefritt som han. Men så ville det gjøre seg selv til Guds likemann, da slo det om til sin motsetning.
Fallet
Se det menneske! og se hvor dypt mennesket er falt. Se hvor det kan slå uskylden, mishandle sannheten, spytte på renheten. Tornekronen om hans hode er syndefallets krone.
Mellommannen
Golgatas kors er toppen av menneskets opprørske hovmod. Her reiser mennesket seg mot Gud og hans salvede. Se mellommannen mellom Gud og mennesker. Mennesket velter sin egen synd over på ham og sier: Han er skyldig til å dø, for han har spottet Gud!
Gud legger verdens synd på ham og sier: Du er mennesket, du er synderen, du alene er skyldig for alle! Og han tier og soner all synd. Se han som er menneskets eneste håp.

 

Jeg ser!
Ja, sett meg så jeg ser deg, og ser deg slik at idealet av det sanne menneskeliv aldri blekner og visner for mitt hjertes øye, ser deg slik at mitt hjerte alltid er bøyd for deg i bot, men også slik at jeg lever og ånder i den frihet du kjøpte meg!
Tilføyd for engen regning noen sangstrofer fra min ungdom

 «Det eneste håp som jeg eier,
Det har jeg o, Jesus, i deg.
Jeg bringes til ro, ved enkelt å tro,
At du døde på korset for meg,

Lilla 1

FAR TILGI DEM!

Bibelteksten
Også to andre, to ugjerningsmenn, ble ført bort med ham for å avlives. Og de førte ham til det sted som på hebraisk; kalles Golgata det er utlagt: Hodeskallestedet, og de ga ham vin å drikke blandet med myrra; men da han smakte det, ville han ikke drikke. Og de korsfestet ham der, og de to ugjerningsmenn med han, den ene på hans høyre, den andre på hans venstre side, og Jesus midt imellom, og Skriften ble oppfylt som sier: Og han ble regnet blant ugjerningsmenn. Men Jesus sa: Fader, tilgi dem! for de vet ikke hva de gjør.

Tilgi
Rå soldater spikret ham fast til korset.  Skadefro mennesker sto omkring og så på. Da åpnet han sin munn, ikke til skrik og forbannelser, som forbrytere pleide gjøre, men til bønn. «Fader, tilgi dem! for de vet ikke hva de gjør. Selv i denne stund tenkte han først på synderne. I sin kjærlighet søkte han etter formildende omstendigheter selv hos de grusomste mennesker. Her har han sett en ting som kan unnskylde dem, og på den grunner han sin bønn om tilgivelse for dem: De vet ikke hva de gjør.
Uvitenheten fritar dem ikke. De trenger tilgivelse. Men nettopp fordi de synder i uvitenhet, kan de tilgis. Synden har ennå ikke nådd forherdelsens grad. Brødre! jeg vet at dere gjorde det i uvitenhet, liksom deres rådsherrer, sie Kjærlighetr Peter.
Omvendelse
«Så vend om, for at deres synder må bli utslettet. Ap.gj. 3, 17 ff. «Jeg fikk miskunn fordi jeg gjorde det uvitende i vantro sier Paulus. 1 Tim. 1, Men forutsetningen for at den synd som er gjort i uvitenhet skal kunne tilgis er at en får vite om den, så en kan vende om fra den og få den oppgjort. Derfor sendte Jesus sine apostler først til Jerusalem for å forkynne dem som hadde korsfestet ham deres synder og kalle dem til omvendelse og syndenes forlatelse.
Oppklaring
Og for at Pau1us skulle få forlatelse for sin uvitenhetssynd, måtte Jesus åpenbare seg for ham, så han ble vitende om at det var Kristus han forfulgte. Når Herren slik lar oss få vite om våre synder, så er det for at vi skal kunne vende oss til ham og få dem utslettet.
I selve overbevisningen om synd ligger en forsikring om at Gud vil tilgi, for han kaller oss til tilgivelsen på denne måten.
Uten unnskyldning
Men på samme tid tar han også den eneste formildende omstendighet ved vår synd fra oss. Etter at en har fått vite om sin synd, gjelder det ikke lenger dette: «De vet ikke hva de gjør.» da vet en det. Og da er det bare ett av to å gjøre: Enten å omvende seg å få synden utslettet, eller å forherde seg.

Lilla 1

MED JESUS TIL PARADIS.

Bibelteksten
En av ugjerningsmennene som hang der, spotte! ham og sa: er ikke du Messias? Frels deg selv og oss! Men den annen svarte og irettesatte han og sa: frykter du ikke engang for Gud, du som dog er under den samme dom? Og vi med rette, for vi får igjen hva våre gjerninger har forskyld, men denne har ikke gjort noe ondt. Og han sa: Jesus! kom meg i hu når du hommer i ditt rike! Og han sa til ham: Sannelig sier jeg til deg: I dag skal du være med meg i paradis.
Utenfor
Utstøtt fra mennesker. Utstøtt fra Gud. Slik kjente han seg. Hard hender skjøv han ut fra fellesskapet. Harde spiker slo det fast. Vi vil ikke ha ham tilbake! Så hang han der for å dø. «Syndere skal ikke bli stående i de rettferdiges menighet, det ordet hadde han nok hørt fra han var barn. Men nå gjaldt det han selv. Han skulle ut herfra. Hvor hen? ut i mørket. Sverd møtte han fra menneskene og stengte var veien tilbake til livet. Sverd møtte ham fra paradisets port og stengte veien til det evige livet. Utenfor det er en røvers lodd. Utenfor i tid og evighet.
Hagen
I denne sin nød var det han vendte seg til Jesus med sin ydmyke bekjennelse og sin bebeskjedne bønn. Og da fikk han høre det ufattelige: «Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i

Paradis» Hagen der mennesket en gang vandret fortrolig sammen med Gud, men som ble lukket og stengt da det syndet. «I dag» ikke en gang om lenge, men i dag skal du være med dit. Rett fra forbryterdøden på et kors og inn i paradis! Kan det gå an? Må ikke kjerubene sperre veien med det luende sverdet for en slik uverdig gjest?

Med Jesus
Du skal få være med meg, sa Jesus. – Ja, da går en trygt. Han er ikke bare så rettferdig og ren at han kan gå inni paradis selv, men han kan endog ta de størst syndere med seg på sin rettferds regning. Forsto han dette, den stakkars røveren? Sikkert ikke. Hvem kan forresten forstå det? Men han trodde det og døde salig på det.
Adgang
Da han kom til paradisets port, fant han en åpnet dør. Sverdet var borte, for det hadde gjort-sin gjerning. Jesus var gjennomboret av det istedenfor røveren. Adgangen var fri. Og den er ennå fri. Hver den som med røveren vender seg til Jesus i bønn og bot skal tross all sin synd ikke bli støtt ut, men tatt inn i hans samfunn. Og i sin siste time skal han få høre denne vidunderlige sluttakkorden på sitt jordliv: «I dag skal du være med meg i paradis.»

Lilla 1

FORLATT

 Bibelteksten
Men fra den sjette time ble det mørke over hele landet like til den niende time, idet solen ble formørket. Og ved den niende time ropte Jesus med høy røst og sa: Eli! Eli! lama sabaktani? det er: Min Gud! Min Gud! Hvorfor har du forlatt meg? Men da noen av dem som sto der, hørte det, sa de: Se, han roper på Elias!
Mørket
Forlatt av alle, det er forferdelig. Forlatt av Gud! det er redslenes redsel. Solen mister sitt lys, og dagen blir svart som natten. For dette er det ytterste mørke. I dette mørke henger Guds enbårne Sønn.
Hvorfor
Vi får ikke se hva han led. Men vi får se hvorfor. Det var vi som var skyldige til å bli forlatt av Gud, for vi forlot Gud og gikk våre egne veier. Straffen for å forlate Gud er Gud forlatthetens pine. Det var den straffen Guds enbårne Sønn tok i vårt sted for å føre oss tilbake til Guds samfunn.
Helvete
Men har han båret gudsforlatthetens helvetespine for oss, så skal den aldri ramme oss for våre synders skyld om vi i troen holder oss til ham. Dette skal tale trøst til våre hjerter i de tider vi kjenner trang til å klage: Herren har forlatt meg, Herren har glemt meg. Jesu lidelse på Golgata roper til oss: Du skal ikke bli forlatt.
Guds hånd
gode og i onde dager, i seier og i nederlag, kraft og i svakhet, i liv og i død skal du få være i Guds faderhand for Jesu skyld. Aldri skal du lide den store ensomheten uten Gud, for den led han i ditt sted. Aldri skal du måtte rope, under en lukket himmel slik som han gjorde, for han har åpnet den for deg.
Trygg
Hvem vil skille oss fra Kristi kjærlighet?» spør Paulus. Han kan nevne mange som vil. Men han legger triumferende til: «jeg er viss på at hverken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre. La dem prøve seg alle som vil, jeg er viss på at ingen kan! Dyrebare visshet, kjøpt med den dypeste smerte

Grønn

DET STORE SEIERSROPET:
«
DET ER FULLBRAGT»

Bibeltekste
Da nå Jesus hadde fått eddiken, sa han: Det er fullbrakt.  Og Jesus ropte igjen med høy røst og sa: Far i dine hende overgir jeg min ånd.t Og da han hadde sagt dette, bøyde han sitt hode og oppga sin ånd

Målet
Sønnen er ved veis ende. Den lange, tunge lidelsesveien er fullført. Han har trådt persekaret alene. Men nå er det fullbrakt. Alt er fullbrakt. Lovens krav har skjedd fyldest. Guds vredes dom er fullendt. All rettferdighet er fullbyrdet.
Første gang
En gang i tidens morgen lød det første fullbrakt over en nyskapt jord: «Og Gud fullendte på den sjuende dag det verk som han hadde gjort» Men etterpå kom synden inn og forstyrret hele det herlige Fullført.
Fra Golgata kors lyder det fullbrakt for gjenløsningen. Det Adam brøt ned har Kristus gjenreist. Den soningen vi aldri ble ferdige med har Kristus fullført.
Gud er forsonet. Adgangen inn i helligdommen er fri for hver den som vil møte Gud gjennom Kristus. Himmelen er åpen. Den seieren vi aldri vant har Kristus vunnet. Verdens fyrste er slått. Ondskapens makter er avvæpnet. Syndens makt er brutt og dødens velde tilintetgjort. «Det er fullbrakt!» Nå kan Menneskesønnen overgi sin ånd i Faderens hender.
Åpen himmel
Himmelen åpner seg over Stedfortrederen og over den slekt han gikk i borgen for. Og Guds faderhender strekker seg ut mot de fortapte for å finne og favne alle. «Det er fullbrakt» Ingen kan måle den fylde av frelse, av salighet og herlighet som ligger i disse ordene. Gjennom både tid og evighet skal han holde på med å utfolde for våre undrende øyne det de inneholder.
Trett og motløs
Når du har stridd deg trett til døden under lovens krav og kjenner at den allikevel vil knuse deg med sin harde dom, for du har ikke fullbyrdet den, da hvisker han inn i din trette sjel: «Det er fullbrakt.» Og du får se at i dette ligger din rettferdighet for Gud. Når du har kjempet deg trett og motløs og ikke ser noen vei ut av dine nederlag, da sier han igjen: «Det er fullbrakt.»
Kraften
Du se at i dette ligger også kraften til det hellige liv. Når døden kaster sin skygge over veien din, og du gruer for graven, da kommer det atter til deg: «Det er fullbrakt.» Og nå får du se klarere enn før hva det betyr at Jesu seier også gjelder i dødsriket. Så kan du juble ut: «Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?
En ny jord
Når jordens grunnvoller skjelver og himmel og jord forgår, da skal han igjen utfolde noe nytt av det som ligger i disse merkelige ordene: «Det er fullbrakt.» For da stiger den nye jord ut av verdensbrannen. Der er det nye paradis. Der skal Gud selv bo midt iblant sitt folk, og de skal se hans åsyn. Der er ikke døden mer, ikke sorgen heller, ilke skrik, ikke pine.
For evig
Synden er for evig renset ut. Der er han alt i alle. Alt dette vant han for oss ved sin seier på Golgata. Alt dette og mer enn vi kan si og ane. For gjennom all evighet vil han vise oss nye ting. Så er det håp for oss som står med alt det mislykte og ufullendte i vårt liv. Vår stedfortreder mislyktes ikke. På hans fullbrakte verk skal vi grunne vår frimodighet, og i det får vi hente vår kraft. Og når vår time kommer, vil vi i tillit til det han fullførte for oss overgi vår ånd i Faderens hender.

lovprising 2.